Διαγωνισμός με πλούσια δώρα, κλήρωση με δώρο ένα ταξίδι, μεγάλη κλήρωση 2012! Αυτοί είναι σίγουρα κάποιοι τίτλοι που έχεις συναντήσει στα κοινωνικά δίκτυα που συμμετέχεις. Μπορεί μάλιστα να σκέφτεσαι “μα τι τους έπιασε όλους και μοιράζουν δώρα;”. Σε αυτή την ανάρτηση θα δούμε όλα (καλά σχεδόν όλα) όσα πρέπει να γνωρίζουν τα brands που θέλουν να τρέξουν ένα διαγωνισμό στα social media.
Οι online διαγωνισμοί και κληρώσεις ήταν πάντοτε αφθονία, απλά ποτέ δεν κατάφερναν να έρθουν όλοι μπροστά στα μάτια σου, βλέπεις δεν υπήρχαν τότε τα social media – τουλάχιστον με την σημερινή τους μορφή και έκταση χρήσης. Η μεγάλη αλλαγή έγινε όταν οι marketers συνειδητοποίησαν πως μπορούν πλέον να αναγκάζουν τους χρήστες να διαδώσουν το μήνυμά τους μέσα από τους viral μηχανισμούς των κοινωνικών δικτύων, σε αντάλλαγμα για αυτή την διάδοση οι χρήστες παίρνουν μέρος στον διαγωνισμό.
Η πιο κοινή μορφή διαγωνισμών, τουλάχιστον στην Ελλάδα, είναι αυτοί που διαδραματίζονται είτε στο Facebook μέσω κάποιας εφαρμογής είτε σε κάποιο blog μέσω σχολιασμού είτε στο Twitter μέσω ενός RT με ένα hashtag ή και όλα αυτά μαζί. Ας δούμε τα πιο σημαντικά κατά την γνώμη μου λάθη που κάνουμε όταν διοργανώνουμε ένα διαγωνισμό ή μια κλήρωση στα social media.
Διαγωνισμός στο Facebook
Είναι πολύπλοκοι για να τους δημιουργήσεις και έτσι πολλοί καταφεύγουν στην εύκολη λύση τύπου “κάνε tag το προφίλ σου στην φωτογραφία του διαγωνισμού” ή “άφησε σχόλιο κάτω από την δημοσίευση” ή "κάνε like στην σελίδα μας" μεταξύ άλλων που 1ον έχουν μικρό viral spread, 2ον είναι δύσκολοι στην διαχείριση (ποίος είναι ο 195ος που άφησε σχόλιο ανάμεσα σε 504 σχόλια;) και 3ον είναι εναντίον των όρων προώθησης μέσω του Facebook, άρα αν γίνει αναφορά (report) μπορεί και να κλείσει η σελίδα ή το προφίλ που τον διοργανώνει. Αυτοί οι διαγωνισμοί είναι οι χειρότεροι για τα brands και οι καλύτεροι για τον χρήστη μιας και δεν πρέπει να δώσει κανένα προσωπικό στοιχείο, δεν χρειάζεται να έχει κάνει καν like στην σελίδα.
Και ο “σωστός” τρόπος μπορεί να είναι λάθος
Οι διαγωνισμοί – κληρώσεις που γίνονται στις εφαρμογές έχουν συνήθως τα δύο παρακάτω βασικά λάθη:
Ζητάνε πολλές άδειες: Γιατί να δώσω πρόσβαση στα δεδομένα μου για να πάρω μέρος σε μια απλή κλήρωση; Οι άδειες ζητούνται κυρίως για να μπορεί να δημοσιεύσει αυτόματα μια ιστορία στον τοίχο του χρήστη η εφαρμογή π.χ. “Πήρα μέρος στην καταπληκτική κλήρωση”. Και αυτό είναι εναντίον των όρων χρήσης της πλατφόρμας του Facebook γιατί όπως αναφέρει ο προηγούμενος σύνδεσμος 1ον απαγορεύεται να δημιουργήσει μια ιστορία τοίχου η εφαρμογή αν δεν έχει συμφωνήσει ο χρήστης σε αυτό (π.χ. να έχει τικάρει ένα κουτί που λέει “Δημοσίευση στο προφίλ μου”) και 2ον απαγορεύεται να παρέχει η εφαρμογή έτοιμο κείμενο για δημοσίευση. Επίσης, οι χρήστες μπορούν πλέον εύκολα να επιλέξουν σε ποίο κοινό θα εμφανίζονται οι δημοσιεύσεις της κάθε εφαρμογής, άρα το “Μόνο εγώ” είναι η πρώτη τους επιλογή και έτσι κανείς από τους φίλους τους δεν ενημερώνεται (εικόνα κάτω). Τέλος, αν ζητούνται πολλές άδειες οι χρήστες φοβούνται να πατήσουν το ok γιατί, όπως είπα και στην αρχή, δεν ξέρουν πώς θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τους, κάτι που το Facebook προσπαθεί να αλλάξει με το νέο Auth Dialog.
Ζητάνε να καλέσεις φίλους: Γιατί να καλέσω ένα “φίλο” μου σε μια κλήρωση, γιατί να θέλω να πάρουν μέρος και άλλοι σε μια διαδικασία που στατιστικά μιλώντας δεν με συμφέρει να συμμετάσχουν πολλοί.
Διαγωνισμός στο Twitter
Οι διοργανωτές των διαγωνισμών – κληρώσεων στο Twitter κάποιες φορές δεν αντιλαμβανόμαστε την φύση του μέσου, ένα tweet έχει ελάχιστο χρόνο ζωής εκτός και αν γίνει retweet. Από την άλλη οι όροι χρήσης για την διοργάνωση διαγωνισμών στο Twitter απαγορεύουν τα επαναλαμβανόμενα Tweets, ας αφήσουμε έξω το γεγονός πως αυτό θα εκνεύριζε τους υπόλοιπους χρήστες και θα δρούσε αρνητικά στην εικόνα του brand.
Διαγωνισμός σε blogs
Οι διαγωνισμοί εδώ είναι οι χειρότεροι από άποψη virality γιατί το σχόλιο που αφήνουμε για να πάρουμε μέρος το βλέπουν μόνο όσοι επισκέπτονται το blog. Δεν τους προτείνω για brands που δεν έχουν τουλάχιστον μια δυνατή παρουσία στα social media (Facebook page ή προφίλ στο Twitter), εκτός και αν θέλουν να πληρώσουν για διαφήμιση ή ο διαγωνισμός – κλήρωση δεν περιορίζεται γεωγραφικά, στους τελευταίους μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά και να στείλουν αρκετό traffic οι ιστοσελίδες που συγκεντρώνουν σχεδόν όλους τους online διαγωνισμούς και κληρώσεις.
Ας το κάνουμε σωστά
Ας δούμε τώρα τις λύσεις στα προβλήματα που ανέφερα παραπάνω και ας εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά ενός καλού διαγωνισμού, εδώ θα χρειαστώ ίσως και την βοήθειά σας στα σχόλια :) Σκοπός μου φυσικά δεν είναι να καταλήξω σε συμπεράσματα τύπου “δώσε 22000 ευρώ και φτιάξε ένα φοβερό παιχνίδι”, αυτό είναι για τα λίγα brands που μπορούν να στηρίξουν αυτούς τους προϋπολογισμούς, οι περισσότεροι δεν μπορούν ή απλά δεν θέλουν.
Για τους διαγωνισμούς του Facebook προτείνω να ζητάτε μόνο τις βασικές άδειες και να ενθαρρύνετε τον χρήστη να μοιραστεί το περιεχόμενό σας. Προσοχή, δεν πρέπει να ανταμείβετε τον χρήστη για αυτή του την ενέργεια (π.χ. δημοσίευσε στον τοίχο σου και πάρε 100 πόντους) γιατί και αυτό είναι εναντίον των όρων προώθησης μέσω του Facebook. Το περιεχόμενο πρέπει να είναι αστείο ή πολύ ενδιαφέρον για να λειτουργήσει αυτό. Επιτυχία έχουν οι εφαρμογές που περιστρέφονται γύρω από την φωτογραφία προφίλ του χρήστη ή των φίλων του, αυτές που δημοσιεύουν κάνοντας tag ένα φίλο του χρήστη (μεγάλη προσοχή εδώ!), και αυτές που δημιουργούν φωτογραφίες που έπειτα δημοσιεύονται στο προφίλ του χρήστη.
Στο Twitter τα πράγματα είναι πιο απλά, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα διαγωνισμό που θα ανταμείβει π.χ. την καλύτερη ατάκα (πιο πολλά RTs ή που μας άρεσε καλύτερα), ή αυτόν που δημοσίευσε τα περισσότερα tweets (π.χ. ανέκδοτα με κινητά και hashtag σχετικό με την εταιρία). Ιδέες υπάρχουν πολλές αρκεί να μην χρειάζεται να το κάνει μόνο μια φορά και να να μην είναι μονότονο – γραμμένο από εταιρία γιατί δεν πείθει π.χ. “Ουάου, μόλις πήρα μέρος στον καταπληκτικό διαγωνισμό των πιο δροσιστικών παγωτών #liosimo!” (το παράκανα ε;).
Στα blogs μου έρχεται στο μυαλό το Comments plugin του Facebook το οποίο μπορεί να βελτιώσει αισθητά το viral spread μίας ανάρτησης αλλά ούτε εδώ έχουμε κάποιο προσωπικό στοιχείο του χρήστη, θα πρέπει να τον ειδοποιήσουμε μέσω του Facebook το οποίο απαγορεύεται από τους όρους που είδαμε παραπάνω. Η εγκατάσταση ενός συστήματος σχολιασμού που επιτρέπει την ψηφοφορία με το πιο δημοφιλές σχόλιο να κερδίζει είναι κάτι εφικτό. Επίσης, θα μπορούσε να ανατεθεί η συγγραφή μιας ανάρτησης από τους χρήστες και η πιο δημοφιλής να κερδίσει και άλλες παρόμοιες ιδέες που όμως αυξάνουν σημαντικά το φράγμα συμμετοχής.
Γενικά μιλώντας
Οι κληρώσεις μπορούν να γίνουν καλύτερες και να προσελκύσουν χρήστες μόνο αν το δώρο δεν αφορά ένα άτομο π.χ. ένα ταξίδι για 4 που αν καλέσεις φίλους αυξάνεις τις πιθανότητες να κερδίσεις ή αν προσφέρουν έξτρα συμμετοχές σε αυτούς που επιτυχημένα καλούν άλλους χρήστες.
Προσωπικά πιστεύω πως το μέλλον δεν ανήκει στις κληρώσεις αλλά στην δυναμική συμμετοχή του χρήστη στις διάφορες εφαρμογές. Οι προσωποποιημένοι διαγωνισμοί – εφαρμογές του Facebook είναι σίγουρα καλύτεροι αλλά και πιο ακριβοί. Δεν πρέπει όμως να αφήσουμε το κόστος να γίνει το απαραίτητο στοιχείο επιτυχίας. Θέλουμε να υπάρχουν και απλοί διαγωνισμοί αλλά το ξερό “πάρε μέρος και κάλεσε φίλους” δεν ελκύει πλέον. Χρειαζόμαστε κάτι μοναδικό – something money can't buy – που πολλές εταιρίες διαθέτουν αλλά δεν το καταλαβαίνουν! Ένας απλός διαγωνισμός “βάπτισε το νέο μοντέλο αυτοκινήτου” ή “φτιάξε το νέο μας sandwich” ή "κέρδισε μια ξενάγηση στις νέες εγκαταστάσεις" μπορεί να λειτουργήσει πολύ καλύτερα από μια high tech Facebook εφαρμογή. Εξαρτάται πάντα από τον ορισμό της επιτυχίας.
Κλείνοντας θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή στο φράγμα συμμετοχής στους online διαγωνισμούς και κληρώσεις, πρέπει να είναι χαμηλό αλλά όχι πολύ χαμηλό. Αν κάποιος μπορεί να πάρει μέρος με ένα κλικ ή από ενέργεια που είχε κάνει στο παρελθόν (π.χ. like στην σελίδα μας) τότε θα έχουμε πολλές σκάρτες συμμετοχές και πολλούς χρήστες που δεν θέλουν πραγματικά το δώρο ή ίσως πήραν μέρος χωρίς καν να το γνωρίζουν.
Εσύ ποια θεωρείς τα απαραίτητα συστατικά ενός επιτυχημένου διαγωνισμού στα social media;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου